Pán Ježiš prvýkrát hovoril o túžbe ustanoviť tento sviatok v Cirkvi sestre Faustíne v Plocku vo februári 1931 a potom sa k tejto záležitosti vrátil v niekoľkých zjaveniach. Niet divu, že tento sviatok prvýkrát slávila sama sestra Faustína podľa priania a pokynov Ježiša (porov. Denníček 280, 89, 420, 1073-1074). Jej rola v tejto úlohe (ustanovenia Sviatku milosrdenstva) spočívala nielen v sprostredkovaní Ježišových slov duchovnému sprievodcovi vo Vilniuse, ale aj v podpore jeho úsilia modlitbou a utrpením. Otec Michal Sopočko napísal články a teologické rozpravy, v ktorých sa pokúsil zdôvodniť potrebu tohto sviatku v liturgickom kalendári Cirkvi a poukázať na pastoračné výhody, ktoré prinesie. Hľadal podporu tejto myšlienky medzi teológmi a biskupmi a dokonca išiel do Ríma, aby túto záležitosť osobne predstavil kongregácii.
Oznámenie (notifikácia) Svätej stolice zakazujúce šírenie úcty k Božiemu milosrdenstvu vo formách odovzdaných sestrou Faustínou, vydané v roku 1959, brzdilo úsilie o ustanovenie tohto sviatku, ale nebránilo práci teológov, medzi ktorými boli horliví priaznivci tohto sviatku aj odporcovia tejto myšlienky. Po zrušení oznámenia Svätej stolice v roku 1978 bola vykonaná úplná analýza spisov sestry Faustíny, ktorú viedol o. Ignacy Różycki po uverejnení encykliky Svätého Otca Jána Pavla II. „Dives in misericordia“. Krakovský metropolita arcibiskup kard. Franciszek Macharski ustanovil Sviatok milosrdenstva vo svojej diecéze listom na Pôstne obdobie v roku 1985. V nasledujúcich rokoch ho nasledovali aj biskupi iných diecéz. V roku 1995 Svätý Otec Ján Pavol II. vyhovel žiadosti prímasa kard. Józefa Glempa a poľskej biskupskej konferencie a súhlasil s uvedením tohto sviatku v liturgickom kalendári Cirkvi vo všetkých diecézach v Poľsku. V deň svätorečenia sestry Faustíny, na prvú nedeľu po Veľkej noci 30. apríla 2000 Svätý Otec oznámil tento sviatok pre celú Cirkev. V dokumente Kongregácie pre Boží kult a disciplínu sviatostí čítame: Svätý Otec Ján Pavol II. láskavo odporúčal, aby sa v rímskom misáli po názve „druhá veľkonočná nedeľa“ dodal opis „čiže Božieho milosrdenstva“. Prikázal, aby sa v liturgii tejto nedele vždy používali texty, ktoré sú v ten deň určené v misáli a v liturgii hodín rímskeho obradu. Tieto ustanovenia Svätého Otca kongregácia vyhlásila 5. mája 2000, aby sa vykonali bez ohľadu na akékoľvek iné nariadenia.
viac